Thursday, May 29, 2008

Guruku...

c/o Guruku,

Kau penyuluh hidupku

Menerangi alam ini

Kau ku anggapkan

Sebagai ibu bapa ku 2x

* Wahai guruku

Kau ibarat sebatang lilin

Menerangi alam kegelapan

Kau sanggup membakar

Dirimu wahai guruku

Kau insan yang mulia

Mendidik dan membimbing daku

Kaulah insan yang ku sanjungi

Ulang c/o & *

Guruku

Segala baktimu

Akan ku balas dengan kejayaanku

Akan ku buktikan kepadamu

Wahai guruku


oleh::Shoutul amal

Tertarik dengan lirik yang ringkas tetapi mempunyai maksud yang padat...

Khas ku tujukan buat pendidik-pendidik yang mendidik diri ini sama ada bergelar yang guru ataupun tidak...=)

Wednesday, May 28, 2008

Macam-macam ada...




Your Aura is Orange



You're a bit of a loner, but you're never lonely. You know how to entertain yourself.

Whether you're trying an extreme sport or a new weird food, you always live on the edge.



The purpose of your life: testing limits - both physical and mental... and then telling people about it.



Famous oranges include: Timothy Leary, David Blaine, Tony Hawk, Carey Hart



Careers for you to try: Snowboarder, Circus Performer, Undercover Agent

serangga oh serangga...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih

Malaysia merupakan sebuah negara yang terletak di garisan Khatulistiwa dan dikurniakan dengan keadaan panas dan lembap sepanjang tahun. Dengan adanya iklim khatulistiwa ini, Malaysia merupakan antara negara yang mempunyai hutan yang tebal dan penuh dengan koleksi flora dan fauna yang pelbagai. Juga tidak terkecuali koleksi fauna daripada keluarga serangga. (Huhu…tak habis-habis dengan serangganya…=p)

Sungguhpun Malaysia kaya dengan pelbagai jenis serangga yang menghuni hutan belantara dan segenap penjuru habitat yang sesuai, kita seakan-akan tidak mampu menghargai sumber alam yang ada selain dengan cara melabel serangga-serangga ini sebagai perosak tanaman, pembawa penyakit, pengacau hidup dan perkara yang menjijikkan. Benarlah kata pepatah, kerana nila setitik rosak susu sebelanga. Terbuktilah penyataan yang mengatakan, jika ada 10 perkara, 9 perkara adalah perkara kebaikan dan 1 sahaja kejahatan, perkara yang akan lebih dilihat oleh orang lain adalah perkara kejahatan tersebut.

Tahukah anda bahawa serangga mewakili 60% daripada peratus keseluruhan benda hidup? Serangga memainkan peranan penting dalam memelihara beberapa fungsi ekosistem seperti;

1. Mengembalikan nutrien tanah dengan ‘mengitar semula’ daun-daun dan menguraikan najis haiwan dan tumbuhan yang telah mati

2. Melakukan pendebungaan.

3. Membantu mengawal populasi tumbuh-tumbuhan.

4. Menjadi sumber makanan kepada haiwan yang lebih besar.

5. Membantu mengawal struktur komuniti haiwan melalui penjangkitan penyakit kepada haiwan yang besar dan menjadi parasit kepada haiwan yang lebih kecil.

Andai serangga-serangga ini mempunyai saiz yang sama dengan manusia seperti yang digambarkan dalam filem “The Flies” tentu sahaja kita sukar untuk mendapatkan tempat hidup dan perlu bersaing dengan serangga-serangga ini untuk mendapatkan makanan yang secukupnya. Ataupun perkara yang lebih teruk mampu terjadi! Bukan sahaja serangga ini menjadi pembawa penyakit. Tetapi mungkin serangga-serangga ini turut menjadikan kita, manusia sebagai sumber makanan mereka!

Hmm…imaginasi yang agak kerterlaluan! Kerana itulah kita sebagai hamba dan khalifah yang ada di bumi ini harus bersyukur dengan nikmat yang kita peroleh daripada-Nya. Dia telah menjadikan kita sebaik-sebaik makhluk dan kita diberikan akal yang membezakan kita dengan serangga-serangga yang ada. Sesungguhnya, Allah tidak akan menguji kita lebih daripada kemampuan yang kita ada. Kerana Dia lebih mengetahui bahawa kita tidak sanggup untuk bersaing dengan serangga-serangga ini, maka Dia telah menjadikan serangga bersaiz kecil. Dialah yang Maha Berkuasa atas segala sesuatu. Kita hanya sebagai hamba yang lemah.

Dia telah menundukkan segala yang ada dibumi untuk kegunaan kita. Segala sumber yang ada adalah sebagi kegunaan kepada kita. Andai tidak secara terus, kegunaan tersebut juga boleh dari segi sumber untuk kita mengambil pengajaran dan uga sebagai sumber ilham kepada kita. Percayalah tiada apa yang diciptakan oleh Allah sia-sia.


“Jadilah perindu dan pengejar redha Ilahi”

Wallahualam

Monday, May 26, 2008

Berapa nilai air mata kita?



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Setiap hari yang berlalu ketika berada di rumah, ada sahaja peluang untuk menonton televisyen. Setiap kali mempunyai peluang tersebut, pasti akan disajikan dengan adegan tangis-menangis (rasanya kata ganda ini tidak wujud). Kalau pada zaman dahulu kita akan hanya melihat tangisan akan menghiasi kaca televisyen ketika melihat cerita-cerita Melayu ataupun cerita Hindustan ketika hero dan heroin nya berpisah ataupun di ambang kematian. Akan tetapi, dewasa ini, tidak perlu menunggu drama Melayu ataupun tayangan gambar Hindi. Cukup dengan sebuah rancangan realiti TV, kita akan mampu melihat adegan tangis-menangis. Pada mulanya, ingatkan perkara tersebut hanya berlaku pada rancangan realiti TV untuk bidang hiburan. Rupa-rupanya, fenomena kini sukar untuk difahami. Pelik campur hairan, apabila adegan yang sama turut kelihatan dalam rancangan realiti TV memilih pemain bola sepak untuk kanak-kanak (maaf, saya pun kurang ingat tajuk penuh rancangan tersebut). Begitu murahkah air mata kita? Berbaloikah air mata kita dikeluarkan atas tujuan menunjukkan keberkesanan rancangan-rancangan ini bermain dengan emosi kita? Yang paling tak tahan apabila babak tangis-menangis itu bukan hanya ’diserikan’ oleh kaum hawa, malah kaum adam juga turut serta! Aduhai bangsaku...aduhai... alangkah bagusnya andai air mata itu kita alirkan ketika kita bersujud memohon ampun atas segala dosa yang kita lakukan. Yang saratnya tidak kita ketahui. Alangkah indah dan bagusnya, andai air mata itu dititiskan kerana takut ibadah dan amal kita tidak diterima oleh-Nya dan bukan kita menangis kerana kita tidak diterima untuk memasuki pertandingan nyanyian ataupun lakonan. Jika kita bandingkan nilai air mata kita dengan pejuang agama dan bangsa satu ketika dahulu, alangkah jauhnya beza nilai harga air mata kita dan harga air mata mereka. Sama-samalah kita kembali mengkoreksikan diri. Teguran terutamanya buat hati ini dan semua...

Sedikit perkongsian;

Hikmat air mata;

1- Setitis air mata keinsafan mampu memadamkan api neraka.

2- Titisan air mata mampu memadamkan titik-titik hitam dalam hati kita.

3- InsyaAllah, apabila kita berdoa, kita menangis merupakan salah satu tanda doa kita dimakbulkan.

”Jadilah perindu dan pengejar redha Ilahi”

Wallahualam.

Sunday, May 25, 2008

segan..>_<

Al-kisah...kelmarin,

Diri ini berpeluang untuk bersiar-siar bersama kakak tersayang ke pasaraya Boulevard Miri untuk urusan pembayaran bil di Pos Office di tingkat empat. Kesempatan untuk menjengah masuk ke PBB Bookstore tidak mungkin akan dilepaskan. Dalam hati, ”harap-harap buku Syabab dah ada”. Buku Syabab terbitan Telaga Biru sudah lama dicari kerana dikhabarkan buku itu merupakan buku yang menjadi satu kemestian untuk dibaca. Tambahan lagi, entah kenapa diri ini gian (addicted) untuk menghadap novel sepanjang cuti yang berbaki sebulan lebih lagi ini. Rak buku yang dipenuhi novel-novel yang kebanyakannya adalah novel-novel cinta menjadi sasaran pertama.

Hatiku melonjak riang! SYABAB!!! Buku itu terus diterkam dan perasaan teruja dan seronok bersilih ganti. Misi selesai! Membawa diri mencari kakak yang entah di mana lokasinya dalam kedai buku PBB. Tengah mencari-cari kelibat kakak ku, tiba-tiba diri ini bersemuka dengan seorang insan yang seakan-akan dikenali. Kami berbalas senyuman. Akan tetapi, sepatah perkataan pun yang muncul di bibir. Begitu jua dia. Bingung...runsing...keliru...entah apa lagi perasaan yang muncul kala itu. Habis satu PBB ditawaf untuk memadamkan kegalauan hati. Saat terpandang wajah insan itu, hatiku berbisik, macam Kak Aisah Munirah! Tapi...kakak-kakak yang berada di Kuching tempoh hari memaklumkan bahawa Kak Aisah sudah kembali ke Kuching untuk berkhidmat di sana. Wargh! Hasrat untuk bertanya ada, tapi kerana tidak yakin, akhirnya aku mengabaikan seketika kekeliruan yang menerpa. Kat mana jumpa kakak tu tadi? Macam Kak Aisah...

Untuk meyakinkan diri bahawa insan yang ditemui itu bukanlah Kak Aisah, jari ini terus laju menaipkan mesej kepada salah seorang kakak yang berada di Kuching. Bertanyakan perihal status kedudukan Kak Aisah saat ini. Balasan mesej yang memberikan sedikit keyakinan bahawa Kak Aisah waktu itu berada di Kuching dan bukanlah di Miri. Petang itu, sekembalinya membantu ayah di gerainya, menyempatkan diri membeli top-up Celcom atas tujuan menghantar mesej kepada Kak Aisah kerana agak lama juga tidak menghantar khabar.

Misi mendapatkan kepastian dimulakan...dengan penuuh debaran jari ini pantas menghantar mesej; pada mulanya bertanya khabar dan di mana dia kini. Dipendekkan cerita, setelah berbalas beberapa mesej, akhirnya...terlerai segala persoalan dan kekeliruan...

Pertemuan dan perpisahan setiap insan teah diatur dengan cantik oleh-Nya untuk kita. Geli hati bercampur baur dengan rasa malu dan segan menerpa diri ketika mengenangkan kembali rentetan peristiwa yang begitu pantas berlalu. Kerana kurang yakin dengan hati diri sendiri menyebabkan pertemuan yang tidak disangka-sangka menjadi suatu ’tragedi’ pada dua insan yang ditakdirkan bertemu. Rupa-rupanya, insan yang ditemui itu sememangnya Kak Aisah Munirah yang hanya sempat ditemui dua kali. Sememangnya dialah orang yang akan pindah semula ke Betong. Dia kembali untuk mengambil barang-barang dan keretanya yang terdapat di kediamannya di Hospital Miri.

Syukur ke hadrat-Nya kerana telah mengizinkan dua insan yang pada mulanya hanya berselisih bahu di hadapan kedai buku PBB bertemu di rumah Lot 740, Pujut 9. =) Ujian Allah ada pelbagai rupa dan salah satunya adalah yang berlaku hari kelmarin. Peristiwa yang ringkas namun penuh erti. Mudah-mudahan hati ini tidak digoyah keyakinan terhadap-Nya yang mengatur cantik setiap yang dikehendaki-Nya. Semoga ukhuwwah yang terbina akan terus kekal dan mekar walaupun kesempatan untuk berjumpa terhad. Manisnya ukhuwwah bila kita tahu menghargainya.

”Jadilah perindu dan pengejar redha Ilahi”

Wallahualam....

Friday, May 23, 2008

Tess liurku....


Nyam...nyam...London Almond kegemaran semua? hehehe...saja jak menguja perut-perut dan lidah-lidah yang mengidamkan biskut yang nyaman di mata dan nyaman di mulut...=) Persediaan untuk hidangan Hari Gawai...

Wallahualam...

4 in 1...Ziarahku di Kuching...


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

Syukur ke hadrat Ilahi kerana akhirnya diri ini diizinkan oleh-Nya untuk menjejakkan kaki ke bandaraya Kuching...the City of cats...hehehe..jika dikira-kira, rupa-rupanya minggu lepas pada hari ini, saat ini, hamba Allah ini berada di bumi Kuching.

Terasa begitu nikmat ziarah kali ini...tujuan asal adalah untuk memenuhi hasrat seorang abang untuk melihat adiknya bersama-sama mengikuti Kursus Asas Fasilitator Ideal (KAFI) anjuran PERKEPIS pada 17 - 19 Mei 2008 d Sekretariat PERKEPIS di Tabuan Jaya. Namun, itulah aturan Ilahi, bukan hanya KAFI malah diri ini berpeluang untuk turut serta dalam Rehlah HEWI di Kem Permai, Santubong dan Usrah Umum di Semariang (betol kah eja tok? hehe) dan turut berkesempatan bertemu dengan sahabatku bersama-sama turun nait penambang dan mengexplore setiap kedai kraf yang ada di kawasan Water Front Kuching.

Kalau Milo ada 3 in 1, nampaknya ziarah kali ini lebih hebat sebab dapat menghasilkan 4 in 1. Berjumpa dengan insan yang tidak pernah dijumpa, berjumpa dengan insan yang pernah dijumpa menggamit segala rasa yang ada. Segala rasa yang tidak pernah terbayang dek mata hati. Kesepian yang dirasakan setelah sekian lama, rasa rindu yang tertanam jauh disudut hati hanya mampu difahami oleh Tuan Punya Hati...Kemanisan ukhuwwah walaupun hanya buat perkenalan singkat dirasakan seakan-akan sudah mengenali sesama sendiri selama jangka masa yang lama.

Terima kasih atas keizinan yang tak terhingga nikmatnya ini Ya Allah,
terima kasih atas kehangatan kebersamaan yang tak ternilai dengan apa-apa pun tukaran yang bernilai di dunia ini,
Semoga ukhuwwah, ilmu dan semangat yang diperoleh daripada ziarah ke Kuching kali ini mampu menerbitkan peluang ziarah kali kedua dan kali yang seterusnya...

Moga-moga ikatan hati kita kekal walau dipisahkan dek jarak...semoga manfaat yang dikutip sepanjang ziarah ini bukan hanya kutipan yang sia-sia, tetapi semoga kutipan ini adalah seperti mengutip cangkerang-cangkerang yang cantik di tepi pantai yang boleh dibuat kalungan dan rantai cangkerang yang cantik di mata Pencipta Langit dan Bumi...

"Serulah manusia ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yang baik. Dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya, Tuhanmu lebih mengetahui siapa yang sesat di jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahu siapa yang diberikan petunjuk." (An-Nahl:125)

Wallahualam...=)

Wednesday, May 14, 2008

Izinkan aku...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih...

Detik ini, ingin berkongsi rasa dan keinginan kepada setiap insan yang menjengah ke blog hamba Allah yang lemah ini...

Moga diberi kekuatan oleh Ilahi untuk merealisasikan hasrat untuk membuat risalah berkala buat tatapan adik-adik sekolah menengah. Secara jujurnya, sasaran pertama ialah untuk adik-adik yang kini menuntut di sekolah lamaku, Kolej Tun Datu Tuanku Haji Bujang Miri. Walaupun bilangan adik-adik dan guru-guru yang dikenali disitu mencukupi jika dihitung dengan jari, namun rasa sayang kepada sekolah yang menjadi tempat membesar itu rasanya terlalu payah untuk disingkirkan daripada hati ini.

Buat sahabat-sahabatku terutamanya bekas pelajar Kolej, andai masih ada rasa ingin menukilkan sesuatu buat adik-adik Islam di sana, bolehlah salurkan terus kepada saya ke annamlatun19@yahoo.com / bugzs_87@yahoo.com. Insya-Allah saya akan memasukkannya ke dalam risalah tersebut.

Sesungguhnya, Kolejlah sekolah formalku dan bermulanya sekolah kehidupanku...

Ya Allah izinkanlah hamba-Mu ini tetap istiqamah di jalan-Mu...

Wallahualam...

Dari Insan yang ingin berkongsi rasa...

"Jadilah perindu dan pengejar redha Ilahi"

Monday, May 12, 2008

Sandwich pun boleh jadi personality test! haha!




You Are a Peanut Butter and Jelly Sandwich



You life your life in a free form, artistic style.

You are incredibly creative and at times, quite messy.

Deep down, you are a kid at heart. And you aren't afraid to express it.



Your best friend: The Grilled Cheese Sandwich



Your mortal enemy: The Club Sandwich

Istimewa buat seorang IBU...=)

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih…

Pada setiap tahun, minggu kedua dalam bulan Mei, pasti siaran televisyen dan pasaraya-pasaraya di seluruh dunia akan sibuk menwar-warkan akan satu hari yang istimewa yang ditujukan buat para IBU….

Adakah hari ini begitu istimewa dan penting sehinggakan semua orang perlu dan wajib meraikan hari Ibu ini. Jika dilihat dari sudut agama pula, belum pernah terbaca tentang perlunya penetapan hari yang digelar sebagai hari Ibu dan tidak pula pernah mendengar asal-usul yang tidak baik tentang hari Ibu ini, seperti sejarah yang dilakarkan buat hari Kasih Sayang ataupun lebih dikenali sebagai Hari Valentine.

Maka, mengapa perlu kita raikan ataupun sekadar mengucapkan “Selamat Hari Ibu wahai ibuku” ataupun “Happy Mother’s day mak” tidak kira secara lisan ataupun melalui SMS? Bagi saya, setiap hari adalah hari Ibu. Tidak ada batas buat kita meluahkan dan menunjukkan rasa sayang kita terhadap ibu kita. Tapi dengan pelbagai rencam kehidupan kini, adakah kita mempunyai dan mencari peluang untuk melafazkannya setiap hari kepada ibu kita? Adakah setiap hari kita hiasi dengan perbuatan-perbuatan yang menyenangi hati ibu kita? Adakah kita pernah terfikir yang ibu kita akan merasa begitu gembira andai anaknya melafazkan kata sayang kepadanya walaupun hanya pada suatu yang tertentu setiap tahun.

Sama-sama kita renungi ke dalam diri kita, adakah kita mampu untuk menggembirakan hati ibu kita setiap hari? Andai kita tidak mampu dan tidak punya peluang, maka ambillah kesempatan sempena hari ibu ini untuk diluangkan bersama-sama dengannya. Bergurau senda dengannya ataupun menyediakan juadah buatnya walaupun kita memang terkenal dengan kedegilan untuk menjejakkan kaki ke dapur. Buat yang telah terlepas peluang untuk menyambut hari ibu iaitu jatuh pada 11 Mei pada tahun ini, tidak mengapa! Momantai! (hehehe…tak ada masalah dalam bahasa Cina) no problem!!! Peluang masih terbuka luas kerana setiap hari adalah hari ibu buat diri kita!

Buat ibuku,

Selamat Hari Ibu,

Dikaulah permata hatiku,

Yang tidak pernah jemu,

Memahami dan menyokong,

Tika diri ini terasa longlai,

Tika diri ini terasa goyah,

Dalam menghadapi,

Segala cabaran dan dugaan

Yang datang tanpa mengenal waktu.

Terima kasih wahai Tuhanku,

Kerana mengizinkan hamba-Mu ini

Memliki seorang ibu seperti dia

Terima kasih wahai ibuku,

Selamat Hari Ibu...

Buat renungan;

Dan (sebaliknya amatlah derhakanya) orang yang berkata kepada kedua ibu bapanya (ketika mereka mengajaknya beriman): "Ah! Bosan perasaanku terhadap kamu berdua! Patutkah kamu menjanjikan kepadaku bahawa aku akan dibangkitkan keluar dari kubur, padahal berbagai umat sebelumku telah berlalu (masih lagi belum kembali)? " Sambil mendengar kata-katanya itu - ibu bapanya merayu memohon pertolongan Allah (menyelamatkan anak mereka) serta berkata (kepada anaknya yang ingkar itu): "Selamatkanlah dirimu! Berimanlah (tentang hidup semula menerima balasan amal)! Sesungguhnya janji Allah tetap benar". Lalu ia menjawab (dengan angkuhnya): "Semuanya itu hanyalah cerita-cerita dongeng orang-orang dahulu kala!" (Al-Ahqaf: 17)

Sesungguhnya redha Allah adalah redha ibu bapa...

Selamat Hari Ibu...=)

”Jadilah perindu dan pengejar redha Ilahi”

Wallahualam...

Saturday, May 10, 2008

Bangun pagi...gosok gigi...

Dengan nama ALLAH yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...

hehehe...hari ini adalah hari yang penuh dengan nostalgia indah.Rasa seakan-akan masa diputarkan semula tika waktu persekolahan... abi dan uktie pegi ke Kuching untuk urusan bakery. Dan diri ini tinggal untuk menemani ibu...=)

Tinggal di rumah seorang diri ataupun bangun awal untuk mengikuti ibu untuk bersamanya ke sekolah merupakan perkara pertama yang perlu diputuskan pada pagi ini. Hidup penuh dengan pilihan dan peluang. Sama ada kita ingin membuat pilihan yang betul dan merebut peluang terbaik yang ada, terpulang kepada kepekaan kita. Hari-hari percutian yang berlalu terasa kurang 'umpph'nya kerana hanya berputar disekitar landasan yang sama. Hari ini, sekurang-kurangnya landasan itu dipesongkan sedikit daripada landasan bantal dan katil. Bau harum roti yang baru siap dibakar takkan menerpa ke hidung kerana hari ini merupakan hari sabtu yang juga merupakan satu-satunya hari cuti untuk pekerja di Morni Bakery.

Perjalanan yang dimulakan kira-kira pada pukul 6 pagi, membuatkan hati ini sedikit sayu dan kembali teringat saat dan ketika masih berada di tingkatan 5. Kerana pada waktu itu, diri ini akan sibuk dengan buku dan bekal (hehe) dan bebelan ayah kerana perlu bertolak ke sekolah selewat-lewatnya pada pukul 6.15 pagi supaya tidak terlambat ke sekolah. Setiap pagi akan mendengar 'motivasi pagi' bukan daripada Dr Fadzillah Kamsah tetapi daripada Cikgu Jaini b. Salleh...hehehe..pakar motivasi yang tidak akan pernah putus ideanya setiap pagi buat santapan anak tersayang. Hehehe...mungkin kerana itulah diri ini sering ditanya oleh rakan-rakan; "Rapat ko ngan bapak ko owh?!" mungkin janggal melihat anak perempuan boleh begitu rapat dengan seorang ayah.

Pada ketika itu, erti penat lelah di jalan raya difahami. Erti harus bersabar dan mengurangkan kadar kekerapan keluhan juga dipelajari. Erti mendengar dan menghayati erti kehidupan seorang anak juga mula dipelajari dengan lebih mendalam lagi.


Meredah persekitaran yang masih diselimuti oleh kabus nipis terasa begitu mendamaikan dan harus dihayati kerana itulah yang akan menjadi salah satu motivasi kepada diri apabila semester baru bermula nanti. Itulah yang akan menjadi penarik untuk diri ini sentiasa membenamkan dan memasakkan rasa perlu untuk kembali dan berkhidmat ditempat sendiri apabila selesai pengajian formal nanti. Andai rezeki yang ditetapkan adalah untuk diri ini terus melanjutkan pelajaran formal selepas selesai di Kuantan nanti, diri ini takkan jemu melangkah untuk mengumpul sebanyak mungkin ilmu-Nya...=)

Wallahualam...

Monday, May 5, 2008

Malu...ngan semut!

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan kekuatan yang telah dikurniakan oleh-Nya kepada hamba-Nya yang lemah ini, amanah dan tanggungjawab yang diberikan untuk menyampaikan kuliah maghrib pada tanggal 1 Mei berjaya dilaksanakan.

Sepanjang penantian yang sememangnya menyeksakan, urat-urat dan pembuluh darah terasa sejuk dan menggeletar. Pada saat itulah hati ini bertambah yakin bahawa dengan hanya mengingati Allah lah hati kita akan tenang. Namun, sejauh mana keberkesanan kuliah yang telah disampaikan ke dalam hati adik-adik hanya Allah sahaja yang tahu...

Masa yang telah diberikan oleh pihak urusetia ialah bermula daripada pukul 7.30 pm - 8.15 pm...
Berbekalkan dengan 40+ slide nampaknya tidak mencukupi untuk menepati masa yang ada..tepat pukul 8 semua slide yang dibuat dah digunakan...-_-" akhirnya, 15 minit terakhir, saya membuka kepada adik-adik tahun 6 itu, untuk bertanyakan apa-apa sahaja jenis soalan yang ingin mereka tanyakan. Pada mulanya risau jika adik-adik ini tidak mempunyai sebarang pertanyaan. Apa yang saya tahu, pelajar yang hadir ke Kem itu sememangnya dipilih dikalangan pelajar yang cemerlang kerana mereka mempunyai lebih banyak soalan yang ingin diajukan berbanding dengan masa dan pengetahuan yang saya ada.=)


Sekadar perkongsian isi-isi yang disampaikan dalam kuliah malu...ngan semut! yang telah disampaikan. Mudah-mudahan mendapat manfaat:

Semut merupakan sejenis binatang yang tergolong dalam keluarga serangga. Mempunyai 6 kaki dan terkenal dengan sifat rajin dan kerjasamanya...
Apa yang kita akan lakukan apabila kita melihat semut? adakah kita akan berasa gatal tangan dan bertindak mengenakan tekanan kepada semut-semut itu? ataupun kita sanggup untuk menghabiskan wang untuk membeli Ridsect demi menyelamatkan diri daripada si semut? Atau adakah kita memerhatikan semut-semut yang berjalan seolah-olah dalam satu barisan yang teratur? Tepuk dada,tanyalah iman dan akal kita. . . =o

Ingin saya kongsikan 8 sifat yang sepatutnya menyebabkan kita patut malu...ngan semut!

1) Rajin
2) Sabar

3) Jujur
4) Tertib & bertanggungjawab
5) Bersungguh-sungguh
6) Bersatu
7) Sanggup berkorban
8) Rajin bertasbih

Dalam kuliah yang telah disampaikan, ciri-ciri ini dikaitkan secara langsung dengan kehidupan seorang pelajar yang bakal menghadapi peperiksaan (memandangkan adik-adik yang mendengar tersebut merupaka calon-calon UPSR).

Soalan-soalan canggih yang telah mengisi masa selama 15 minit terakhir antaranya,

1) Macam mana akak tahu yang semut tu jujur? (soalan ini ditanya semasa slide tentang kejujuran semut di pancarkan)

2) Semut ni ada bangsa ke?

3) Macam mana kita nak bezakan antara semut betina dan semut jantan?

4) Akak ni 'expert' semut ke? -_-"

5) Kat mana semut simpan makanan dia?

6) Kalau semut betina asyik bekerja, dia tak bertelur ke?

7) Apakah saiz terbesar semut?

dan banyak lagi soalan-soalan lain yang saya ingat-ingat lupa. Mungkin, pada masa akan datang mempunyai peluang sebegini lagi, perlu dicatatkan soalan-soalan yang dikemukakan oleh adik-adik ini...

Walaupun tubuh semut yang kecil dan senang untuk dipijak-pijak, namun pada hakikatnya kita patut malu...ngan semut disebabkan mereka merupakan makhluk ALLAH yang menggunakan segala kudrat mereka untuk terus hidup dan yang paling penting sekali, sebagai seorang Muslim, kita patut malu dengan semut kerana mereka tidak pernah berhenti mengingati dan berzikir kepada Allah...


"Langit yang tujuh,bumi dan semua yang ada didalamnya bertasbih kepada ALLAH. Dan tidak ada sesuatu pun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya, tetapi kamu tidak mengerti tasbih mereka. Sungguh, Dia Maha Penyantun, Maha Pengampun. " (Al-Isra':44)

Wallahualam

"Jadilah perindu dan pengejar redha Ilahi"

video