Tuesday, October 7, 2008

Cinta Kerena Allah...

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

...tengah membelek-belek buku Ihya' Ulumuddin, karangan Imam Al-Ghazali semasa masih menikmati suasana rumah tempoh hari, tiba-tiba tangan ini secara automatisnya membuka helaian ini... "Cinta Kerena Allah"(ejaan lain sedikit kerana buku ini diterbitkan pada tahun 1988...huhu)...terdetik! hmm...mungkin ada sebab jariku terarah untuk membuka helaian ini...Semua yang terjadi hanya dengan izin Allah kan? Selama ini, sering kali meniti di bibir kita, biar kasih dan sayang kita terhadap sesuatu atau seseorang (?) adalah kerana Dia, kerana Allah yang Esa. Tapi, adakalanya hati ini sangsi, apa yang sebenarnya dimaksudkan apabila kita merasakan cinta dan sayang itu hanya kerana Allah.

Dalam buku itu, (maaf kalau ada yang tersalah...) menyebut tentang beberapa contoh rasa cinta yang dipusatkan kerana Allah Taala. Antara contoh yang disebutkan ialah, apabila kita mencintai guru kita kerana mereka akan mengajar kita ilmu yang insyaAllah akan membawa kita untuk lebih mendekati Allah. Terlalu banyak jenis cinta yang ada disekeliling kita...apapun rencam jenis cinta yang ada, semuanya seharusnya kita kembalikan kepada tuan punya cinta itu sendiri...Tentu sekali bagi yang membaca entri ini, terutamanya yang mengenali diri ini tertanya-tanya dan mungkin ada yang mempunyai prasangka atau persepsi masing-masing terhadap diri ini, apabila membaca tulisan ini. Apa yang mampu untuk diluahkan kini, biarlah...biarlah orang memasang prasangka...mudah-mudahan yang terbaik dkurniakan oleh-Nya kepada kita semua.

Teringat akan satu kata-kata yang seringkali digunakan oleh kita apabila membicarakan soal cinta, "cinta itu akan hilang dengan hilangnya sebab" (Ibn Qayyim)...dan orang sering kata, cinta itu adalah sesuatu yang tidak dapat dihuraikan melainkan perkataan cinta itu sendiri!! Betapa hebatnya definisi cinta itu...sedih kan? andai kita tidak mampu untuk memanfaatkan makna cinta yang cukup hebat tiu??? Sedih kan? andai kita mensia-siakan cinta yang cukup tulus itu? Dan sangat menyedihkan bukan? apabila kita menyalurkan rasa cinta itu kepada sebab yang tidak layak untuk kita sandarkan cinta? Kembalikanlah rasa cinta kita, hanya kerana Allah...kembalikanlah dan semaikanlah dan semarakkanlah percintaan kita kepada Allah...susah...memang susah, namun yang susah itulah yang manis, yang susah itulah yang akan membantu kita lebih mengenali diri...Marilah kita jadikan Yang kekal itu sebagai sebab kepada cinta kita, kerana Dia takkan hilang...agar cinta kita tetap bersemi kepada Dia yang abadi...

Bonds of love
Artist: Raihan
Album: Demi Masa


Why are you so sad
And why is it so bad
When some one leaves you behind

Won't you ever know
Don't you realize
It's just a part of life
When you fall in love
With some one some time
It's smile with a broken heart

Oh falling in love
With Allah....

The bonds of love survive
No mountain too high when there's way
Come to Allah you'll never fail
The truth's so close it shall prevail

Allah, we belong to You
And everything we do
We do it all for You
Allah, always by our side
Guiding us to the light
Everything shines bright
No matter day or night

"Jadilah perindu dan pengejar redha Ilahi"

Wallahualam....

No comments: