Monday, March 29, 2010

Meja peperiksaan...

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Segala puj bagi Allah yang menjadikan bulan yang memantulkan cahaya sang mentari membuatkannya begitu indah dipandang mata... Cahaya pantulannya menerangi awan gemawan membuatkannya bertambah indah dan berseri...=D Selawat dan salam buat Nabi Muhammad kekasih Allah serta para sahabat baginda...

Syukur ya Allah, tidak begitu terasa sebenarnya hari-hari yang berlalu sedangkan mahu tidak mahu, diriku sudah melepasi tiga kertas dan berbaki lagi dua... Prestasi? Wallahualam... momentum diriku semester ini, kurang sedikit berbanding semester yang lepas...Momentum yang ku maksudkan disini adalah perasaan yang sudah menelaah sampai tidak tahu mahu menelaah apa...=) Walau apa pun, momentum itu pasti ku cuba untuk pecut semula untuk dua kertas yang seterusnya...AMIN...=)

Kertas-kertas semester ini, banyak menuntut kesabaran dan integrasi pelajaran-pelajaran yang ku peroleh sepanjang semester ini. Akhirnya, diriku menyimpulkan bahawa sebenarnya meja peperiksaan merupakan tempat untuk kita mengetahui apa yang kita tak tahu...huhu...Kepala ku terasa berat selepas sahaja ketiga-tiga kertas itu berakhir selepas dua setengah jam mengisi jawapan-jawapan yang ku tahu... Tidak ada hati langsung untuk keluar awal untuk semester ini kalau berbanding dengan semester-semester yang lepas...>_<"

Kini, diriku hanya mampu untuk berdoa agar ilmu-ilmu yang ku peroleh tidak hanya menghiasi kertas-kertas yang telah diserahkan kepada pengawas peperiksaan...Akhir sekali, ingin ku kongsikan sesuatu untuk semua...Yang ku ingin kongsikan ini merupakan salah satu soalan yang bernilai 10 markah, tetapi hanya mampu untuk dijawab dengan 3-8 baris ayat sahaja...-_-" Soalannya: "What is epicatechin? What is the biological role of epicatechin to human body?" (Diriku hanya mengingati bahawa kompound ini merupakan sejenis flavonoid yang terdapat di dalam koko...ayat-ayat jawapan yang selebihnya? KBKK dan penggorengan memainkan peranan...=D )
--------------------------------------------------------------------------------------
Some informations on epicatechin...may you gain benefit from it...=)

EPICATECHIN

Distribution

Epicatechin is present in many plants. High quantities can be found in cocoa, tea and grapes.

Properties

Epicatechin is a strong antioxidant, has insulin mimic action and improves heart health. Dr. Norman Hollenberg of Harvard Medical School found that Kuna indians, who live on the San Blas Island Chain in Panama and drink high quantities of cocoa drinks, have a lower risk of stroke, heart failure, cancer and diabetes compored to the Indians living on the mainland. Dr. Norman Hollenberg even suggests to consider epicatechin as a vitamin.

Attenuation of diabetes

Studies show that epicatechin and other flavonoids exert a protective role on osmotic fragility of cells, similar to that of insulin. The mechanism of action of epicatechin is different to that of insulin and remains speculative. In diabetic red blood cells epicatechin causes an increase in acetylcholinesterase activity. This activity is significantly lower in type 2 diabetic patients.

Heart health

Epicatechin reduces lipid peroxidation and inhibits platelet aggregation. Epicatechin cause blood vessel dilation by regulating nitric oxide, a molecule secreted by the blood vessel endothelium to signal surrounding muscle to relax.

-----------------------------------------------------------------

Ilmu itu bukan sekadar terhenti dalam satu-satu semester sahaja...namun apa yang lebih penting adalah kesan setelah menghadapi peperiksaan itu...Peperiksaan itu hanya untuk melihat sejauh mana kita faham dan ingat apa yang kita telaah...namun peperiksaan kehidupan adalah peperiksaan yan menuntut kita menggunakan ilmu yang kita timba itu. Janganlah bosan menuntut ilmu walau di mana pun kita berada...dan jangan serik menuntut ilmu hanya kerana soalan-soalan yang hanya keluar daripada beberapa nota sahaja...=)

Moga diriku dan semua sahabat-sahabatku yang mengejar ilmu sentiasa bersemangat! Kerana dengan ilmu, moga kita boleh rapat dengan Ilahi...

"Jadilah perindu dan pengejar redha Ilahi"

Wallahualam...

No comments: