Sunday, July 12, 2009

Positif atau negatif...

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Positif atau negatif? Apabila disebut dalam konteks fizik, positif atau negatif boleh diertikan sebagai cas-cas yang saling menarik jika bertemu dua cas yang berbeza...

Positif atau negatif? Kalau dilihat dari sudut kimia, hmm...mungkin boleh dikaitkan dengan sifat alkali atau keasidan sesuatu benda.

Orang kata, kita seharusnya sentiasa positif dan menjauhi pemikiran ataupun perangai-perangai yang negatif.

Kata-kata motivasi yang sentiasa ke arah yang positif sentiasa disarankan oleh pakar-pakar motivasi..."Be positive always!"

Hmm...apa sebenarnya positif dan negatif dalam kehidupan kita?

Sungguh, kadang-kadang kita sendiri keliru sama ada kita sedang berfikiran positif atau negatif.

Apa sebenarnya yang membuatkan kita berfikiran positif atau negatif?

=) Diriku bukanlah seorang pakar motivasi atau seorang kaunselor (kerana diriku sering tidak sebulu dengan kaunselor...hehe)=p

Inilah cuma coretan peribadi diriku yang kecil ini.Apa yang menentukan kita positif atau negatif?Benar, bahawa persekitaran, kata-kata orang persekitaran kita amat mempengaruhi kita terutamanya orang yang 'rapih' (baca:rapat) dengan kita.

Akan tetapi, apa yang lebih penting adalah cara kita menerima kata-kata atau informasi yang lahir daripada persekitaran kita itu. Dua perkara yang selalunya diriku ambil sebagai iktibar adalah seperti ikan dilaut. Sungguhpun dirinya dikelilingi air laut yang masin, namun dirinya tetap tawar dan tidak dipengaruhi oleh persekitarannya dengan sewenang-wenangnya. Dan yang kedua adalah cerita katak- "the allegory of the frog". Kisah katak ini sering kali ku dengari di zaman sekolah...=) Kedua-duanya tentang betapa pentingnya kekuatan dalaman yang ada dalam diri dan perlu dimanfaatkan. Penting apabila kita punya pendirian, dan sentiasa bersangka baik dengan Pencipta kita. Kerana sesungguhnya, segala yang kita lalui dalam hidup ini adalah aturan daripada-Nya. Aturan-Nya lah yang paling ideal.

Sungguhpun negatif, perkara itu tetap ada hikmah disebaliknya...Moga kita sama mampu untuk memanfaatkan perkara-perkara atau kata-kata yang negatif yang sentiasa berlegar disekitar kita dengan mengimbangkannya dengan perkara-perkara yang positif...=)

"Jadilah perindu dan pengejar redha Ilahi"

Wallahualam...

3 comments:

Suluh Hati said...

Mun dalam diagnosis pesakit positif tok sik bagus lah retinya, negatif ya bagus...hehe...

macamne cerita katak ya?

Wardah Puteh said...

Cerita katak?

annamlatun said...

kak aisah: hehehe...bena juak owh...

cerita katak? hehee...

insyaALLAH ada pluang, kamek(saya) akan molah(buat) entri sigek(satu) lagi....