Wednesday, April 29, 2009

Salahkah aku menjadi pemalu???

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang…

Pernahkah anda dilabelkan sebagai seorang yang pemalu? Malu? Apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan malu? Malu dari segi apa? Malu dengan siapa? Salahkah menjadi seorang pemalu???

Hari ini, bukanlah sebenarnya hari yang memalukan sehingga perlu untuk menulis tentang malu. Tetapi malu menjadi perbincangan utama diriku bersama-sama empat rakan yang lain. Saja, mengambil peluang berkumpul antara maghrib dan isyak, berkongsi maklumat dan pengalaman, lari sejenak daripada kesibukan belajar untuk peperiksaan.

Ingin sekali diriku melontarkan persoalan ini sekali lagi…

Salahkah untuk menjadi seorang pemalu???

(Berkongsilah wahai sahabat-sahabatku, jangan malu untuk berkongsi rasa…=D)

Sebenarnya, perbincangan kami ada berkisar dengan satu hadith, iaitu hadith yang ke-20 dalam Buku Hadith 40, syarahan Mustafa ‘Abdul Rahman. Hadith ini menyebut tentang perihal malu.

Semasa dalam perbincangan tadi, persoalan asas dilontarkan kepada rakan-rakanku, apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan malu? Ada yang menjawab, itu adalah satu perasaan yang sukar untuk digambarkan dengan kata-kata (lebih kuranglah…kurang tepat rasanya.hehehe)…Definisi umum yang boleh ku berikan ialah, malu merupakan satu sifat yang ada pada diri manusia yang menjadi pengukur kepada adab sopan kita. Malu sangat berkait rapat dengan akhlak dan tingkah laku kita seharian.

Berbalik kepada persoalan yang telah dihitamkan tadi, salahkah untuk kita menjadi seorang pemalu?

Mestilah tak salah…asalkan malu kita itu adalah malu yang bertempat.

Dalam syarahan hadith itu ada menyebutkan, terdapat dua jenis malu, iaitu malu yang asli iaitu malu yang telah menjadi tabiat dan perangai seorang sejak dilahirkan lagi. Malu yang kedua ialah malu yang diusahakan melalui pengajaran ketuhanan dengan cara mengenal Allah.

Dimanakah tempat yang sesuai untuk berasa dan menjadi seorang pemalu? Atau adakah masyarakat kini sudah tidak menjumpai tempat untuk meletakkan rasa malu dan membuangnya ketepi? Masihkah ada rasa malu kita? Andai ada, malu itu pada siapa? Sama ada malu kita kepada manusia yang lain? Ataupun malu kita adalah malu kepada Pencipta kita? Tepuk dada, tanyalah iman kita.

“Jadilah perindu dan pengejar redha Ilahi”

Wallahualam


(p/s: entri ini telah ditulis ketika masih berada di kampus...baru berkesempatan nak post...huhu...)

4 comments:

Suluh Hati said...

Nabi madah: "Jika kamu tidak berasa malu, maka berbuatlah sesuka hatimu.."

Malu wanita adalah harta...

Malu mek eh...;)

annamlatun said...

hehehe...kak, hadith yalah yang dibincang kamek org masa ya...=)

Suluh Hati said...

Yakah? nakkah mek madah tautan hati...hehe..send my salam and love to your mom...

Anonymous said...

kalau org pompuan mesti kena ada sifat tu.