Friday, May 23, 2008

4 in 1...Ziarahku di Kuching...


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

Syukur ke hadrat Ilahi kerana akhirnya diri ini diizinkan oleh-Nya untuk menjejakkan kaki ke bandaraya Kuching...the City of cats...hehehe..jika dikira-kira, rupa-rupanya minggu lepas pada hari ini, saat ini, hamba Allah ini berada di bumi Kuching.

Terasa begitu nikmat ziarah kali ini...tujuan asal adalah untuk memenuhi hasrat seorang abang untuk melihat adiknya bersama-sama mengikuti Kursus Asas Fasilitator Ideal (KAFI) anjuran PERKEPIS pada 17 - 19 Mei 2008 d Sekretariat PERKEPIS di Tabuan Jaya. Namun, itulah aturan Ilahi, bukan hanya KAFI malah diri ini berpeluang untuk turut serta dalam Rehlah HEWI di Kem Permai, Santubong dan Usrah Umum di Semariang (betol kah eja tok? hehe) dan turut berkesempatan bertemu dengan sahabatku bersama-sama turun nait penambang dan mengexplore setiap kedai kraf yang ada di kawasan Water Front Kuching.

Kalau Milo ada 3 in 1, nampaknya ziarah kali ini lebih hebat sebab dapat menghasilkan 4 in 1. Berjumpa dengan insan yang tidak pernah dijumpa, berjumpa dengan insan yang pernah dijumpa menggamit segala rasa yang ada. Segala rasa yang tidak pernah terbayang dek mata hati. Kesepian yang dirasakan setelah sekian lama, rasa rindu yang tertanam jauh disudut hati hanya mampu difahami oleh Tuan Punya Hati...Kemanisan ukhuwwah walaupun hanya buat perkenalan singkat dirasakan seakan-akan sudah mengenali sesama sendiri selama jangka masa yang lama.

Terima kasih atas keizinan yang tak terhingga nikmatnya ini Ya Allah,
terima kasih atas kehangatan kebersamaan yang tak ternilai dengan apa-apa pun tukaran yang bernilai di dunia ini,
Semoga ukhuwwah, ilmu dan semangat yang diperoleh daripada ziarah ke Kuching kali ini mampu menerbitkan peluang ziarah kali kedua dan kali yang seterusnya...

Moga-moga ikatan hati kita kekal walau dipisahkan dek jarak...semoga manfaat yang dikutip sepanjang ziarah ini bukan hanya kutipan yang sia-sia, tetapi semoga kutipan ini adalah seperti mengutip cangkerang-cangkerang yang cantik di tepi pantai yang boleh dibuat kalungan dan rantai cangkerang yang cantik di mata Pencipta Langit dan Bumi...

"Serulah manusia ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yang baik. Dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya, Tuhanmu lebih mengetahui siapa yang sesat di jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahu siapa yang diberikan petunjuk." (An-Nahl:125)

Wallahualam...=)

No comments: