Sunday, May 25, 2008

segan..>_<

Al-kisah...kelmarin,

Diri ini berpeluang untuk bersiar-siar bersama kakak tersayang ke pasaraya Boulevard Miri untuk urusan pembayaran bil di Pos Office di tingkat empat. Kesempatan untuk menjengah masuk ke PBB Bookstore tidak mungkin akan dilepaskan. Dalam hati, ”harap-harap buku Syabab dah ada”. Buku Syabab terbitan Telaga Biru sudah lama dicari kerana dikhabarkan buku itu merupakan buku yang menjadi satu kemestian untuk dibaca. Tambahan lagi, entah kenapa diri ini gian (addicted) untuk menghadap novel sepanjang cuti yang berbaki sebulan lebih lagi ini. Rak buku yang dipenuhi novel-novel yang kebanyakannya adalah novel-novel cinta menjadi sasaran pertama.

Hatiku melonjak riang! SYABAB!!! Buku itu terus diterkam dan perasaan teruja dan seronok bersilih ganti. Misi selesai! Membawa diri mencari kakak yang entah di mana lokasinya dalam kedai buku PBB. Tengah mencari-cari kelibat kakak ku, tiba-tiba diri ini bersemuka dengan seorang insan yang seakan-akan dikenali. Kami berbalas senyuman. Akan tetapi, sepatah perkataan pun yang muncul di bibir. Begitu jua dia. Bingung...runsing...keliru...entah apa lagi perasaan yang muncul kala itu. Habis satu PBB ditawaf untuk memadamkan kegalauan hati. Saat terpandang wajah insan itu, hatiku berbisik, macam Kak Aisah Munirah! Tapi...kakak-kakak yang berada di Kuching tempoh hari memaklumkan bahawa Kak Aisah sudah kembali ke Kuching untuk berkhidmat di sana. Wargh! Hasrat untuk bertanya ada, tapi kerana tidak yakin, akhirnya aku mengabaikan seketika kekeliruan yang menerpa. Kat mana jumpa kakak tu tadi? Macam Kak Aisah...

Untuk meyakinkan diri bahawa insan yang ditemui itu bukanlah Kak Aisah, jari ini terus laju menaipkan mesej kepada salah seorang kakak yang berada di Kuching. Bertanyakan perihal status kedudukan Kak Aisah saat ini. Balasan mesej yang memberikan sedikit keyakinan bahawa Kak Aisah waktu itu berada di Kuching dan bukanlah di Miri. Petang itu, sekembalinya membantu ayah di gerainya, menyempatkan diri membeli top-up Celcom atas tujuan menghantar mesej kepada Kak Aisah kerana agak lama juga tidak menghantar khabar.

Misi mendapatkan kepastian dimulakan...dengan penuuh debaran jari ini pantas menghantar mesej; pada mulanya bertanya khabar dan di mana dia kini. Dipendekkan cerita, setelah berbalas beberapa mesej, akhirnya...terlerai segala persoalan dan kekeliruan...

Pertemuan dan perpisahan setiap insan teah diatur dengan cantik oleh-Nya untuk kita. Geli hati bercampur baur dengan rasa malu dan segan menerpa diri ketika mengenangkan kembali rentetan peristiwa yang begitu pantas berlalu. Kerana kurang yakin dengan hati diri sendiri menyebabkan pertemuan yang tidak disangka-sangka menjadi suatu ’tragedi’ pada dua insan yang ditakdirkan bertemu. Rupa-rupanya, insan yang ditemui itu sememangnya Kak Aisah Munirah yang hanya sempat ditemui dua kali. Sememangnya dialah orang yang akan pindah semula ke Betong. Dia kembali untuk mengambil barang-barang dan keretanya yang terdapat di kediamannya di Hospital Miri.

Syukur ke hadrat-Nya kerana telah mengizinkan dua insan yang pada mulanya hanya berselisih bahu di hadapan kedai buku PBB bertemu di rumah Lot 740, Pujut 9. =) Ujian Allah ada pelbagai rupa dan salah satunya adalah yang berlaku hari kelmarin. Peristiwa yang ringkas namun penuh erti. Mudah-mudahan hati ini tidak digoyah keyakinan terhadap-Nya yang mengatur cantik setiap yang dikehendaki-Nya. Semoga ukhuwwah yang terbina akan terus kekal dan mekar walaupun kesempatan untuk berjumpa terhad. Manisnya ukhuwwah bila kita tahu menghargainya.

”Jadilah perindu dan pengejar redha Ilahi”

Wallahualam....

No comments: