Friday, June 6, 2008

Tarian jariku...

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

rasanya dah lama jari-jari ini tidak menari di atas papan kekunci laptop ku ini. Beberapa hari kebelakangan ini jari-jari ini telah 'gian' untuk menekan pada tetikus semata-mata untuk memenangi permainan pc 'puzzle quest'. alahai diriku...apa nak jadi...cuti yang ada terasa lama kali ini. mungkin kerana kelemahan diri dalam mencari perkara yang boleh dilakukan. terlalu banyak sebenarnya, sama ada kita mahu atau tidak.

sungguhpun begitu, berhasil jugak untuk membaca sehelai dua daripada buku "Outline to entomology"...masih ada keazaman yang jitu untuk kenal dengan lebih dekat makhluk Allah yang digemariku itu. selama berada di Kuantan, masih belum sempat membelek dengan lebih terperinci dan lebih kerap isi yang terkandung di dalam buku itu. Terasa terpanggil untuk membelek bab 6, iaitu 'Life Histories and Development'. selama ini, apabila membayangkan tentang life histories, cuma yang terbayang di minda hanyalah kitar hidup serangga itu dari segi metamorfosisnya. dan development itu, cuma terbayang tentang ekdisis ataupun proses bersalin kulit yang dilalui oleh serangga-serangga yang melalui metamorfosis tidak lengkap. Akan tetapi, rupa-rupanya, banyak lagi yang berkait rapat dengan tajuk ini. Fuh...dalam hati, "ini baru outline to entomology...entah macam mana perasaan orang yang benar2 belajar tentang tajuk ini secara mendalam! wah...seronoknya...". tapi pening...huuhu...terlalu banyak fakta. ya Allah..kuatkanlah hatiku untuk mendalami ilmu ini. buku ini akan menemaniku di Kuantan kelak. Moga-moga ketika di sana nanti masih berpeluang untuk membelek dan menambah ilmu yang ada sedikit demi sedikit walaupun pelajaran yang berdaftar masih ada...

"Jadilah perindu dan pengejar redha Ilahi"

Wallahualam...

1 comment:

Unknown said...

salam perjuangan...

wah...seronoknya...". tapi pening...huuhu...terlalu banyak fakta.

teringat lagi kata2 ayah ana ketika kami anak2 muridnya sangkut dalam kelas belajar bahasa arab:kamu semua pening kan belajar????

haa, pening baguslah...tak payah hisap rokok... :)