Wednesday, May 28, 2008

serangga oh serangga...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih

Malaysia merupakan sebuah negara yang terletak di garisan Khatulistiwa dan dikurniakan dengan keadaan panas dan lembap sepanjang tahun. Dengan adanya iklim khatulistiwa ini, Malaysia merupakan antara negara yang mempunyai hutan yang tebal dan penuh dengan koleksi flora dan fauna yang pelbagai. Juga tidak terkecuali koleksi fauna daripada keluarga serangga. (Huhu…tak habis-habis dengan serangganya…=p)

Sungguhpun Malaysia kaya dengan pelbagai jenis serangga yang menghuni hutan belantara dan segenap penjuru habitat yang sesuai, kita seakan-akan tidak mampu menghargai sumber alam yang ada selain dengan cara melabel serangga-serangga ini sebagai perosak tanaman, pembawa penyakit, pengacau hidup dan perkara yang menjijikkan. Benarlah kata pepatah, kerana nila setitik rosak susu sebelanga. Terbuktilah penyataan yang mengatakan, jika ada 10 perkara, 9 perkara adalah perkara kebaikan dan 1 sahaja kejahatan, perkara yang akan lebih dilihat oleh orang lain adalah perkara kejahatan tersebut.

Tahukah anda bahawa serangga mewakili 60% daripada peratus keseluruhan benda hidup? Serangga memainkan peranan penting dalam memelihara beberapa fungsi ekosistem seperti;

1. Mengembalikan nutrien tanah dengan ‘mengitar semula’ daun-daun dan menguraikan najis haiwan dan tumbuhan yang telah mati

2. Melakukan pendebungaan.

3. Membantu mengawal populasi tumbuh-tumbuhan.

4. Menjadi sumber makanan kepada haiwan yang lebih besar.

5. Membantu mengawal struktur komuniti haiwan melalui penjangkitan penyakit kepada haiwan yang besar dan menjadi parasit kepada haiwan yang lebih kecil.

Andai serangga-serangga ini mempunyai saiz yang sama dengan manusia seperti yang digambarkan dalam filem “The Flies” tentu sahaja kita sukar untuk mendapatkan tempat hidup dan perlu bersaing dengan serangga-serangga ini untuk mendapatkan makanan yang secukupnya. Ataupun perkara yang lebih teruk mampu terjadi! Bukan sahaja serangga ini menjadi pembawa penyakit. Tetapi mungkin serangga-serangga ini turut menjadikan kita, manusia sebagai sumber makanan mereka!

Hmm…imaginasi yang agak kerterlaluan! Kerana itulah kita sebagai hamba dan khalifah yang ada di bumi ini harus bersyukur dengan nikmat yang kita peroleh daripada-Nya. Dia telah menjadikan kita sebaik-sebaik makhluk dan kita diberikan akal yang membezakan kita dengan serangga-serangga yang ada. Sesungguhnya, Allah tidak akan menguji kita lebih daripada kemampuan yang kita ada. Kerana Dia lebih mengetahui bahawa kita tidak sanggup untuk bersaing dengan serangga-serangga ini, maka Dia telah menjadikan serangga bersaiz kecil. Dialah yang Maha Berkuasa atas segala sesuatu. Kita hanya sebagai hamba yang lemah.

Dia telah menundukkan segala yang ada dibumi untuk kegunaan kita. Segala sumber yang ada adalah sebagi kegunaan kepada kita. Andai tidak secara terus, kegunaan tersebut juga boleh dari segi sumber untuk kita mengambil pengajaran dan uga sebagai sumber ilham kepada kita. Percayalah tiada apa yang diciptakan oleh Allah sia-sia.


“Jadilah perindu dan pengejar redha Ilahi”

Wallahualam

5 comments:

Azrul bin Jaini said...

Askm.

Saya menyokong penuh perjuangan annamlatun memperjuangkan bangsa serangga daripada persepsi negatif manusia!!!

Semut Antartika

Azrul bin Jaini said...

-_-"

Hadoh3... Kantoi3!!!!

annamlatun said...

hahahahahahahahahaha..............................nang
kantoi besar!!!!!!

nuar said...

semut...kerajinan ia dlm berusaha wajar dicontohi oleh umat manusia. Annamlatun rase, adakah itu hikmah ALllah menyebut semut di dalam Al-Qur'an ?

annamlatun said...

Hikmah Allah menyebut semut dalam Al-Quran rasenye bukan hanya sebab kerajinan...sebab kalau di tengok balik cara hidup satu koloni semut, terlampau banyak yang kita boleh belajar dan contohi daripada mereka.=)