Wednesday, February 11, 2009

Terasa...

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Terasa??? apa maksud terasa??? kecik hati ke??? ambik hati ke??? atau makan hati???

nak tahu???

Sebenarnya...apa yang diriku maksudkan dengan terasa...diriku TERASA beruntung dan bersyukur kerana dipertemukan dengan setiap insan yang kukenali dalam hidup ini...

Entri ini merupakan entri kesinambungan daripada entri sahabat...diriku sedar, topik ini agak biasa dikalangan kita. Tetapi, terasa ingin menulis mengenai apa yang aku sebenarnya rasa...

Apa yang anda fikir tentang sahabat? Apa definisi terbaik yang anda ingin ekspresikan jika orang lain bertanya tentang sahabat? Apa bezanya dengan kawan atau kenalan???

Bagiku, kawan adalah seseorang yang kita kenali secara luaran dan sahabat, adalah orang yang kita kenali hati budi dan pe'elnya.

Pernahku terjumpa buku yang kumiliki ketika baru melangkah ke alam persekolahan...terselak satu halaman yang sebenarnya ku tidak menyangka diriku akan menulis sebegitu. Rasa geli dan geli hati pun ada...hehehe...Pada halaman itu, tulisan tangan seorang budak yang berumur sekitar 5 -6 tahun menyenaraikan kriteria-kriteria yang aku inginkan apabila aku ingin mencari kawan (opss termengakulah pulak)...hehehe...macam-macam ada...nanti bila balik ke rumah, nak cari semula buku itu. Apabila teringatkan buku itu, diriku berpendapat bahawa senarai itu terhasil kerana teruja ingin mengenali dunia yang penuh kawan-kawan dan sahabat. =)

Diriku membesar dalam suasana tidak ramai kawan yang boleh diajak 'main di longkang', main zero point, 'main jadi' (main lari-lari, lepas tu siapa yang dipegang kalau tak tunjukkan 'thumbs up' kira kalah) hehehe...yang ada sebagai penemanku di kala kesunyian tika tiada kawan bersama, diriku ditemani dan menemani 'my one & only big brother'.....(sama-sama main basikal )=p

Mungkin juga kerana itu, apabila mengenali dan mempunyai ramai kenalan, diriku terasa sangat perlu menghargai kawan-kawan yang ada disekelilingku... mungkin kenyataanku ini kedengaran ironi kerana diriku bukan seorang yang begitu mengekpresi diri malah agak suka mengusik dan membuli (untuk sesetengah orang)...namun, itulah definisi diriku kepada apa itu sahabat...


Orang-orang yang ada disekelilingku, yang diriku boleh kenal, boleh bergurau dan paling penting- SUDI BERKONGSI KEPAYAHAN...(walaupun semut suka pada gula, namun semut sentiasa menolong kawannya dalam kepayahan...=p). tidak seronok jika kita tahu hanya perkara yang baik tentang dia. tidak seronok jika kita hanya mampu memuji dan menyokong dia...ada kalanya, mengetahui kelemahan dan kepayahan dia akan membuatkan kita belajar untuk menyedari dan merefleksi diri kita sendiri...


Kerananya kita akan dapat belajar untuk lebih banyak bersabar, kerananya kita mampu tersenyum lebar, kerananya kita sanggup meruntuhkan ego kita...belajar meminta maaf, belajar mengucapkan terima kasih dan belajar untuk menerima dia seadanya...

Sahabat, bagiku...dialah / merekalah yang perlu menegur atas kesalahan yang nampak. dan fungsi kitalah untuk menegur jika teguran dia tidak kena pada tempatnya...

Buat sahabat-sahabatku,
Andai ada silapku padamu,
Sengaja mahupun tidak,

Maafkanlah...
Andai hatimu terguris keranaku,
Tegurlah,
agar aku tidak mengulangi,

Kerana mungkin diriku tidak menyedarinya,
Kesalahan yang ku lakukan padamu,
Buat sahabat-sahabatku,
Insya-Allah aku menyayangi dirimu kerana Allah..

Sama-sama menghargai persahabatan yang kita jalin...tidak kira di mana jua anda berada...

(Maaf, gambar kurg Islamik...hehehe )

"Jadilah perindu dan pengejar redha Ilahi"

Wallahualam...

5 comments:

tezuka87 said...

wonder why np ko byk buat entry psl sahabat..?
ader sbb² spesifik ke...?

kalo malu nk bls comment ak kat cn...
hp w610i ak bleh je terima msg...
huhu...




p/s - sblm ak lupe...pe kate ko buang word verification...

kakak said...

Wani..terharu baca ni.. T_T

-yang kena buli

3p4h said...

Uiissshhhhh....

Mendalam tu entri nih.. Sahabat... Erm... Im wondering zaman kcik2 dlu...

annamlatun said...

hmm....terkejut! tetibe ramai pulak yg bagi komen dalam masa yang singkat...

aqilah said...

ak suke lagu nih!

kawan... bertahun kita bersama
bagai smlm baru bersua
kawan di hadapan oh indahnya
yey xingat

kakak o kakak, sy xkena buli, tpi slalu join die buli org. hehe...

biasa lgi dekat kita ngan org tu, lg sng kita nk terasa ngan die kan. huhu... saya dan semua kena blaja memberi n menerima. mari2