Wednesday, April 30, 2008

Debaran...

Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Debaran yang dirasa semakin kencang...entah apa yang akan disampaikan kepada pelajar-pelajar cemerlang UPSR yang terpilih dari semua sekolah di sekitar bahagian Miri untuk kuliah maghrib esok. Otot-otot dan sendi terasa ngilu kerana terlalu risau memikirkan persiapan yang perlu dilakukan untuk menghadapi detik-detik itu. Pengalaman yang hanya secetek air di dalam baldi yang kecil yang akan dikongsikan bersama-sama adik-adik nanti.

Pengalaman untuk membuat presentation telah banyak yang dilalui sejak dari sekolah menengah sehinggalah ke peringkat universiti. Tidak kira dalam bahasa Melayu ataupun dalam bahasa Inggeris. Namun, pengalaman-pengalaman itu tidak mampu untuk memadamkan mahupun mengurangkan rasa gundah yang tak terhingga ini. Apakah diri ini mampu untuk memanfaatkan pengalaman yang ada dengan adik-adik? Adakah diri ini mampu untuk menyampaikan mesej-mesej yang diingini ke dalam hati adik-adik UPSR itu nanti ataupun hanya sekadar membuatkan mereka terhibur dengan gambar-gambar yang disediakan?

Tajuk yang bakal disampaikan ialah "Malu...ngan semut"...walaupun bagi yang mengenali diri ini, tajuk itu adalah tajuk yang biasa dan mampu untuk menghuraikan dengan baik (insyaALLAH) namun, rasa risau menular. Sebab? Sebab apabila kita terlalu yakin, takut-takut bahasa yang digunakan adalah bahasa yang terlalu tinggi untuk adik-adik UPSR itu nanti...Satu lagi perkara yang merisaukan...teringat akan maksud ayat 2-3 surah As-Saff yang kira-kira bermaksud;

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! (2) Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.(3) (As-Saff:2-3)



Mudah-mudahan diri ini bukan hanya sekadar menyampaikan kepada orang lain peringatan demi peringatan, namun tidak berusaha untuk membetulkan diri yang masih banyak kelompongan yang perlu dan harus ditampal dari semasa ke semasa.

Mudah-mudahan diri ini terus diberikan kekuatan dan terus istiqamah dalam menegakkan agama ALLAH dengan kemampuan diri yang ada.

Akhir kalam, doakanlah ketenangan diri ini dalam menyampaikan segala apa yang perlu buat adik-adik UPSR KMIC UPSR 2008 pada esok hari. Dan doakanlah, walaupun sedikit yang diterima, namun masih mampu untuk memberi kesan kepada hati adik-adik ini dalam melakar kecemerlangan mereka dunia dan akhirat...

Wallahualam...

Dari diri yang risau...=)

No comments: