Wednesday, April 23, 2008

Metamorfosis (2)

Sambungan daripada metamorfosis (1)


Dia menyatakan bahawa; kita maklum dengan adanya dua jenis metamorfosis seperti yang diterangkan di atas, iaitu metamorfosis lengkap dan metamorosis tidak lengkap. Dan apabila kita bandingkan antara peringkat-peringkat dalam metamorfosis itu sendiri dengan peringkat perkembangan dan pertumbuhan manusia, pupa dan nimfa mewakili peringkat remaja manusia. Dengan ini, kita boleh bahagikan kepada dua jenis remaja. Remaja yang mempunyai persekitaran dan kawalan yang baik daripada keluarga dan remaja yang diberikan kebebasan yang tidak terkawal oleh ibu bapa. Remaja yang baik adalah seperti serangga yang mempunyai metamorfosis lengkap seperti rama-rama. Manakala remaja yang bebas ini boleh diumpamakan seperti lipas yang mempunyai metamorfosis tidak lengkap.

Seekor rama-rama, apabila diperingkat larva, ia akan makan seolah-olah kali itu adalah kali terakhir peluang untuk ia makan seumur hidupnya sehinggalah satu tahap larva itu akan membentuk pupa ataupun tempat yang melingkungi dirinya. Apabila dalam bentuk pupa, ia akan ’terperangkap’ di dalam pupanya untuk satu jangka masa sehingga bentuknya seperti rama-rama yang cantik dan bersedia untuk menempuh dunia luar. Seperti juga remaja yang terkawal, mereka dikawal daripada terlibat dengan gejala-gejala buruk yang semakin sukar dikawal dan dipandu dan dipantau dalam pemilihan kawan-kawan mereka mampu untuk menjaga diri apabila mereka dilepaskan ke dunia luar, mampu untuk menjadi seorang dewasa yang berpotensi untuk cemerlang dalam dunia dewasanya.

Kebanyakan remaja yang bebas yang kita boleh perhatikan dimana-mana sahaja dewasa ini, rata-ratanya merupakan golongan yang cepat terpengaruh dengan rentak semasa terutamanya yang berpunca daripada barat. Apabila satu pengaruh masuk mereka akan cuba untuk mengubah diri agar ’diterima’ oleh rakan-rakan. Perubahan yang berlaku mengikut keadaan semasa yang ’moden’ ini seperti seekor nimfa lipas yang membesar dengan menukarkan kulit yang lama dengan kulit baru yang lebih besar daripada sebelumnya beberapa kali mengikut keadaan sehinggalah mencapai kematangan atau dewasa. Nauzubillah... janganlah sehingga remaja-remaja pewaris negara ini terus menjadi seperti lipas yang sentiasa berpeleseran tanpa arah tujuan yang tetap.

Sama-sama kita fikirkan sama ada kita ingin diri kita seperti seekor rama-rama yang cantik ataupun seperti seekor lipas yang sentiasa berpeleseran tanpa arah yang tetap.
VS

Akhir kalam, buat renungan semua;

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal; ۞ (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka. ۞ (Al-’Imran:190-191)

”Jadilah perindu dan pengejar cinta Ilahi”

Wallahualam

(10:29/210408)

No comments: