Thursday, April 24, 2008

Rezeki yang dikongsi bersama...



Dengan nama Allah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang yang menurunkan rezeki yang tidak terhingga kepada setiap hamba-Nya.

Cuti selama tiga bulan yang kini berusia tiga minggu sukar untuk disia-siakan untuk perkara-perkara yang digemari. Setiap hari, perkara asas yang akan dihadapi ialah 3B iaitu baring, bakery dan buku. =) Walaupun diri ini bukan merupakan pekerja yang baik yang akan terpacak di depan bakery pada pukul 9 setiap pagi, namun itulah tempat yang ditujui setiap hari. Pantang ada cuti, pasti tulang empat kerat ini takkan bosan menguli dan membungkus roti. Kerana apabila kita bekerja, barulah kita sedar betapa nikmatnya rezeki yang kita peroleh dengan titik peluh sendiri. Apabila kita menyedari hakikat tersebut, kita tidak akan sewenang-wenangnya membazir duit yang kita ada untuk perkara-perkara yang tidak perlu. Itulah yang saya fikir menjadi benteng pertahanan diri ini apabila berada jauh daripada keluarga.

Terdapat empat perkara yang telah ditentukan oleh ALLAH terhadap hamba-hambaNya yang tidak boleh diubah lagi iaitu kelahiran, ajal, jodoh dan rezeki. Rezeki yang halal merupakan perkara yang penting kerana dengan duit yang halal inilah kita akan membeli makanan-makanan yang bakal menjadi darah daging diri kita. Mungkin sering disebut-sebut, ”We are what we eat”. Apabila kita makan daripada sumber rezeki yang halal, maka baiklah darah daging kita dan begitu juga sebaliknya. Kenikmatan lebih dirasai dan lebih dihargai apabila rezeki itu adalah daripada usaha kita sendiri.


Semasa bekerja di Morni Bakery, setiap petang sambil menunggu ban-ban seperti ban tuna, ban nugget, ban kacang merah dan ban mentega susu (hehehe...saja nak menguja perut yang lapar...=p ) untuk sejuk, pasti diri ini tidak akan melepaskan peluang untuk duduk disofa di ruang tamu sambil menghabiskan buku ’One Child’ karya Torey Hayden (InsyaALLAH akan saya kongsikan setelah selesai pembacaan), dan menikmati pemandangan yang saya rasa sangat indah dan bermakna. Hati ini sangat terhibur melihat ’telatah’ burung-burung yang pelbagai jenis menikmati serpihan-serpihan roti ataupun nasi yang sengaja ditaburkan. Ketika itu, ada rasa nikmat dan syukur yang tidak terhingga apabila kita berkongsi rezeki dengan orang lain walaupun bukan dengan sesama manusia.

Saya selalu mengingatkan pada diri bahawa orang yang paling bahagia adalah orang yang memberi manfaat kepada orang lain. Selagi kita mampu, seharusnya kita berusahalah untuk memberikan manfaat kepada orang lain dan tidak lupa kepada benda hidup yang lain tanpa mengharapkan balasan daripada orang atau benda hidup tersebut. Tetapi, berharaplah agar setiap amal dan kebaikan yang kita lakukan itu adalah semata-mata untuknya mendapatkan keredhaan daripada-Nya.

Akhir kalam buar renungan bersama- sebuah hadith ;

Dari Abu Hurairah r.a. bahwasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Tidaklah sesuatu pemberian sedekah itu mengurangi banyaknya harta. Tidaklah
Allah itu menambahkan seseorang akan sifat pengampunannya, melainkan ia akan
bertambah pula kemuliaannya. Juga tidaklah seseorang itu merendahkan diri karena
mengharapkan keridhaan Allah, melainkan ia akan diangkat pula derajatnya oleh Allah
'Azzawajalla. (Riwayat Muslim)

Semoga kita sama-sama menjadi orang yang bermanfaat kepada orang lain.

”Jadilah perindu dan pengejar redha Ilahi”

Wallahualam.

1 comment:

Anonymous said...

Assalamualaikum wrth.

Kepada,
Tuan/Puan

PERMOHONAN BANTUAN ZAKAT/SUMBANGAN DERMA UNTUK PEMBIAYAAN PENGAJIAN SYARIAH DI MEDAN INDONESIA.

Dengan segala hormatnya, saya merujuk perkara diatas

2.​Suka cita dimaklumkan bahawa saya, muhammad ahlam firdaus bin abdullah ch(No. K/P:920115065237) adalah Mahasiswa Tahun akhir p, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan
dalam bidang Syariah

3.​Saya telah pun menduduki 13 semester di Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, namun saya harus akur dengan masalah kesempitan wang untuk meneruskan pengajian disini.Untuk makluman pihak tuan/puan, nilai matawang Indonesia tinggi melebihi matawang Malaysia jatuh 100.000 Rupiah bersamaan 30.00 Ringgit Malaysia dan semua kos pengajian dan perbelanjaan selama 5 tahun di sini (dianggarkan sebanyak lebih kurang rm3000) adalah dibawah tanggungan sendiri. Saya terpaksa membahagikan masa belajar dengan bekerja sambilan sebagai pemandu pelancong di Medan ini untuk menampung kos sara hidup disini disamping mengurangkan beban ibu yang terpaksa menghantar kiriman wang kepada saya.


4.​ Memandangkan ibu saya seorang suri rumah yang manakala bapa saya pula bekerja sebagai jaga kilang papan dan khidmat nya akan diberhentikan pada bulan 3 ini,pendapatan ayah saya tidak cukup utk menampung kelapan2 adik2 saya termasuk saya.dulu perbelanjaan saya serba sedikit ditanggung oleh abg saya,akan tetapi dia telah pun meninggal dunia akibat kanser tulang tahap
4.Dengan hal yang demikian,bantuan zakat/sumbangan derma dan perhatian daripada pihak tuan amatlah diperlukan.

5. Dengan itu saya dengan rasa rendah hati memohon jasa baik pihak tuan/puan agar dapat membantu saya.

6.​Kerjasama dan perhatian dar ipada pihak tuan amatlah saya hargai, dan saya dahului denga n ucapan ribuan terima kasih, semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan did unia dan diakhirat.

Sekian,wassalamualaikum wrth.

Yang benar,

(Muhammad ahlam firdaus bin Abdullah chek)
Pelajar Tahun akhir,
Syariah muamalah
UIN Sumatera Utara Medan Indonesia
No.Tel : +60175005735

No akaun bank:7035820229/cimb bank