Friday, April 11, 2008

Nikmatnya pacaran setelah pernikahan...=p


Salah satu cara untuk menambahkan pengetahuan dan mem'buang' masa serta memenuhi rak-rak kosong yang terdapat di dalam bilik adalah dengan memiliki buku-buku seperti buku ini. Setelah sekian lama (dibeli pada bulan Januari), buku "Nikmatnya pacaran setelah pernikahan" karya Salim A.Fillah berjaya dihabiskan dengan jayanya. =)
Dengan tajuk yang 'catchy', buku ini sering mendapat perhatian rakan-rakan yang bertandang ke bilik di Kampus. Respon biasa yang menghiasi wajah rakan-rakan seperjuangan ku ini adalah seperti..."Ade ape-ape ke bace buku macam ni?", "waa...buku ape ni?"...jawapan yang mampu untuk diberikan ialah senyum ataupun...hehehe...jawap dengan jawapan yang sepatutnya menjadi jawapan kepada soalan-soalan panas mereka.
Anda mungkin tertanya-tanya, apa sebenarnya yang ingin disampaikan oleh penulis dengan tajuk yang sungguh memikat hati ini?! Kupasan menarik telah diberikan oleh penulis tentang erti cinta yang kian disempitkan definisinya dengan hanya mendefinisikan cinta yang berkaitan dengan hawa nafsu. Terdapat banyak lagi jenis cinta yang ada yang jauh lebih agung daripada cinta antara lelaki dan perempuan yang mengisytiharkan diri mereka sebagai pasangan yang sedang nikmat dalam berpacaran. Cintakan Allah dan Rasul, dan cinta kepada ibu bapa yang sememangnya dan seharusnya diletakkan sebagai cinta di tingkat yang teratas...betul bukan? =)
Dengan menggunakan bahasa yang mudah (malah seperti penulis tersebut sedang bercakap dengan kita), penulis mengetengahkan contoh kisah cinta yang patut kita contohi dari Sirah Rasulullah s.a.w.. Seperkara lagi yang menarik didalam buku ini ialah, penulis telah menulis satu surat untuk para pasangan yang berpacaran yang tidak tahu hala tujuannya bagi memudahkan hubungan yang tidak jelas itu untuk dihentikan...
Buku yang telah diulang cetak sebanyak 11 cetakan sehingga bulan Jun 2007 ini, merupakan buku yang ketiga yang saya baca daripada penulis yang sama. Buku yang terdahulu ialah buku "Agar bidadari cemburu padamu" dan buku "Kuliah, Kerja dan Nikah"...hehehe...tajuk-tajuknya mungkin agak kontroversial untuk seorang penuntut sperti saya. Tetapi, saya beranggapan bahawa apa pun jenis pembacaan kita adalah untuk membuka minda dan menambahkan keterbukaan kita terhadap isu-isu semasa...=)
Buku ini boleh diperoleh di Fajar Ilmu Baru yang terletak di aras 2 bangunan yang bertentangan dengan masjid India, Kuala Lumpur. Jangan ketinggalan untuk menghayati isi buku ini bagi yang berpeluang memiliki naskhah buku ini. =)
Akhir kalam buat renungan diri ini dan semua;
"Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh bagi kalian, maka jadikanlah ia sebagai musuh kalian. Kerana sesungguhnya syaitan itu mengajak golongannya supaya mereka menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala" (Fathir:6)
Wallahualam...=)

No comments: